helder kiezen logo


Energieprijzen te onduidelijk voor consumenten
13-08-2014

De concurrentie tussen energiebedrijven wordt bemoeilijkt door onduidelijkheid over stroomprijzen. Consumenten blijven hierdoor onwetend bij dure energiebedrijven zitten.

Dat bevestigt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan NU.nl naar aanleiding van berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

"Het moet wezenlijk anders dan nu het geval is", vindt de organisatie. De ACM denkt dat de onduidelijkheden de reden zijn dat niet veel Nederlanders overstappen van energieleverancier.

De groothandelprijzen van elektriciteit zijn de afgelopen tijd fors gedaald in Nederland, maar consumenten kunnen er soms niet achter komen of dit ook wordt doorberekend in de prijs die zij betalen.

Termen
Een woordvoerder van ACM zegt dat energiebedrijven bijvoorbeeld verschillende termen voor dezelfde dingen gebruiken. "Hoe moet ik dat als gewone consument nou weten?", vraagt hij zich af.

ACM wil nieuwe regels en afspraken maken, zodat de consumenten het aanbod van hun leverancier eenvoudig kunnen lezen en begrijpen. Er worden hierover gesprekken gevoerd met energiebedrijven. De woordvoerder denkt dat de gesprekken "op korte termijn" afgerond zijn.

Kortingen
Volgens Oxxio, dochterbedrijf van Eneco, zou het openbaar maken van de opbouw van het stroomtarief tegen richtlijnen van de ACM ingaan. Essent en Nuon zijn hier wel open over.

Ook het stunten met energieprijzen zorgt voor extra onduidelijkheid. Soms worden lage stroomprijzen gecombineerd met hoge vastrechtkosten.

Jeroen Barten van onderzoeksbureau GfK laat weten dat deze eenmalige kortingen vergelijkingen tussen energieleveranciers moeilijk maken.

Vergelijkingssites
Energie-Nederland, belangenbehartiger van vrijwel alle energiebedrijven in Nederland, stelt in een reactie dat er al verschillende vergelijkingssites bestaan die consumenten kunnen gebruiken als zij willen overstappen. Energiebedrijven werken er niettemin aan om de transparantie over hun prijzen verder te verbeteren.

Sommige onduidelijkheden zijn wel lastig weg te werken, laat een woordvoerder van Energie-Nederland weten. Dat de opbouw van de energietarieven zo complex is komt ook doordat er in Nederland bijvoorbeeld meerdere netbeheerderstarieven bestaan. Ook zijn er verschillende regels die het berekenen van de stroomprijs extra ingewikkeld maken.

Bron: Nu.nl
helder kiezen ook op de liever thuis!-beurs in Eindhoven
28-11-2013

helder kiezen op de liever thuis! beurs in het beursgebouw Eindhoven

Van 28 tot en met 30 november 2013 is de liever thuis! beurs in het Beursgebouw te Eindhoven. Helder kiezen is hier ook aanwezig om bezoekers advies te geven. Tevens hebben wij unieke beursaanbiedingen, zoals bijvoorbeeld seniorentelefoons.

Kies voor contracten die beter bij u passen of goedkoper zijn: Consumenten laten onbewust honderden euro's aan besparing liggen door onvoldoende aandacht te besteden aan hun lopende contracten, zoals bijvoorbeeld contracten op het gebied van energie, telefonie, verzekeringen of financieringen. Want door niets te doen blijven consumenten vaak onnodig lang vast zitten aan een contract dat hen niet meer past of dat goedkoper kan.

Opening in Valkenswaard
16-11-2013

Helder kiezen onderscheidt zich door gebruik te maken van servicepunten. Op 16 november is het eerste servicepunt geopend in de vestiging van Coen's telecombinatie aan de Passage 1 te Valkenswaard.

Samenwerking Coen's telecombinatie
15-11-2013

Helder kiezen kiest voor samenwerking met Coen's telecombinatie op het gebied van telefonie. Coen's telecombinatie is vooraanstaand dealer van telecombinatie en heeft 4 winkels, namelijk in Bergeijk, Bladel, Valkenswaard en Weert.

Niet overstappen energie kost geld
12-11-2013

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) meldt vandaag dat consumenten steeds vaker kiezen voor een goedkoper energiebedrijf. Het aantal overstappers is in een jaar tijd van 11 procent naar circa 13,5 procent gestegen. Tussen juli 2012 en eind juni 2013 switchten één miljoen Nederlanders van stroomleverancier en bijna 900.000 van gasaanbieder.

Volgens de toezichthouder denken ook meer mensen na over een toekomstige overstap. Vier op de tien zijn van plan binnen twee jaar te vertrekken naar een andere gas- en stroomleverancier.

Momenteel is ruim de helft van de bevolking nog nooit overgestapt van energieaanbieder. Zij zijn tevreden over hun leverancier of zien op tegen overstappen. Maar door te blijven zitten, betalen zij jaarlijks maximaal 450 euro te veel voor hun gas en elektriciteit. "Niets doen kost poen", stelt een ACM-woordvoerster.

Degenen die wel overstappen, doen dat vooral van het ene grote energiebedrijf naar het andere. Essent, Nuon en Eneco kunnen daardoor meer dan 80 procent van de markt in handen houden.

Bron: Telegraaf